Asukastoiminta

Meille on tärkeää luoda hyvää asumista yhdessä asukkaidemme kanssa. Pyrimme luomaan puitteet toimivalle M2-Kotien yhteisölliselle asukastoiminnalle.

Vuosi 2017 oli M2-Kotien ensimmäinen asukastoiminnan toimintavuosi. Vuoden alussa aloitti M2-Kotien asukasneuvosto ja 12 alueryhmää. Lisäksi talotasoilla asukastoiminnasta vastasi 213 talotoimikuntaa.

Asukkaamme pohtivat työryhmissä asukastoiminnan vuositeemat vuodelle 2017. Osallistamisella pyrimme luomaan yhteisöllisyyttä, joka syntyy asukkaista itsestään ja heidän ehdoillaan.

Asukastoiminnan teemoiksi valikoituivat:

• ympäristö- ja kierrätys,
  • pelastus- ja turvallisuus,
  • erä ja luonto sekä
  • hyvinvointi ja liikunta.

Näiden teemojen ympärillä järjestettiin vuonna 2017 kaikenikäisille soveltuvia tapahtumia.

Luonto-aiheisia päiviä järjestettiin yhdeksällä paikkakunnalla, Helsingissä ja Lahdessa järjestettiin kierrätys- ja ympäristötapahtumat, turvallisuuskoulutusta pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Lisäksi M2-Kotien ja Y-Kotien nuoria pääsi osallistumaan Purjelaivasäätiön kanssa yhteistyössä järjestetyille neljälle erilaiselle purjehdukselle.

Kaikkiaan asukastapahtumiin osallistui yhteensä yli 1 000 M2-Kotien asukasta.

Liikunta-avustusta 45 perheelle

Loppuvuonna 2017 M2-Kotien asukkaiden oli mahdollista hakea avustusta lasten liikuntaharrastuksiin.

”Hakemuksia tuli hienosti. Tukea annettiin 45 lapsen liikuntaharrastukseen”, sanoo asukashallinnon koordinaattori Kaisa Nisula.

Saamiemme avustushakemusten suosituin harrastus oli jalkapallo. Sitä harrasti hakijoista kolmannes. Ratsastus, tanssi ja cheerleading muodostivat toisen kolmanneksen lajeista. Loput lapset ja nuoret harrastivat muun muassa kamppailulajeja, uimista, luistelua ja joukkuepelejä.