Ei oo, ei tuu, ei tipu lämpöö enkä sano juu

  • 11.3.2014
  • Uutinen

Olisi ihanaa jos joku päivä voisi antaa jokaiselle asunnonhakijalle asunnon. Sanoa kerrankin JUU!

Tänään iltapäivälehti kertoi henkilöstä, joka etsi itselleen vuokra-asuntoa melko erikoisella tavalla: hän kauppasi itseään asukkaaksi julkisessa kauppapaikassa, Huuto.netissä.  Ilmoituksellaan hän tuli ainakin huomatuksi.

Kun ajattelee niitä tuhansia hakijoita, jotka jonottavat turhautuneina eri vuokranantajatahojen asuntojonoissa jopa vuosikausia, ei moinen tempaus ole lainkaan kummastuttava. Kun on hätä saada katto päänsä päälle, mielikuvituksen voi antaa kyllä vapaasti laukata keinoja keksiessä. Jotenkin pitäisi erottua joukosta, ettei hukkuisi valtavaan hakijamassaan.

On tuskastuttavaa odotella puhelinaikoja, jolloin toisessa päässä vastaa ehkä aivan yhtä turhautunut, paljon eioota asuntoja kysyville toistanut palveluhenkilö. Kohtaaminen ei ole tällöin kummankaan osapuolen kohdalla riemastuttava.

Asunnon hakijaa kyllästyttää ainainen eioo-vastaus, ja hän voi tuoda sen julki vähemmän ystävälliseen tapaan. Palveluhenkilö saattaa unohtaa asemansa ja vastata takaisin, ettei hän kuule nyt voi tässä asunnoksi muuttua. Onko näissä loputtoman tuntuisissa asuntojonoissa mahdollista tehdä itseään näkyväksi muuta kuin olemalla hankala; ainakin hankalat asiakkaat usein muistetaan. Eri asia on, saavuttaako hakija sillä tavoitteensa, eli saako hän asunnon. Ja muistetaanko palveluhenkilö vain siitä, että ”siellä vastasi taas se elämäänsä kyllästynyt akka”, vai kenties siitä, että ainakin hän oli ystävällinen ja kuunteli, vaikkei asuntoa ollutkaan tarjota.

Omassa työyhteisössäni on viime aikoina heitelty ilmaan ajatusta, tai pikemminkin haavetta, että olisi ihanaa jos joku päivä voisi antaa jokaiselle asunnonhakijalle asunnon. Sanoa kerrankin JUU! Joten kyllä se toive asunnosta on ihan molemminpuolista; niin asunnonhakijan kuin vuokranantajankin.

Huolimatta siitä, että meilläkin on liian vähän asuntoja tarjottavaksi  ja liian usein joudumme sanomaan eioota, pidämme hyvää asiakasohjausta ja hakijan tilanteen kuuntelemista tärkeänä. Pääsääntöisesti asuntoa joutuu aina odottamaan. Ja odottavan aika on toisinaan pitkä. Emme halua kuitenkaan sanoa, että asuntoa odottavan on turha soitella ja kysyä tilanteesta: kyllä meihin saa olla yhteydessä.  Toisinaan meillä on antaa iloisiakin uutisia hakijoille. Ja muuten yritämme ohjata ihmisiä hakemaan asuntoa mahdollisimman monin eri tavoin, joka paikasta. Tuskin ensimmäisenä kuitenkaan ehdotamme Huuto.nettiä.

Minna Merensilta

Kirjoittaja on Y-Säätiön asukassihteeri