Jippii! Jiippi kävi Ranskassa!

• 11.3.2024
  • Jiippi

Jiippi-hanke lähti viikon kestäneeseen Erasmus+ -vaihtoon Ranskaan marraskuun lopulla. Ennen kuin Ranskaan päästiin, oli ohjelmassa ennakkotapaamiset, tutustumista kohteeseen ja toisiimme. Tapaamisissa suunniteltiin reissua: mitä halusimme oppia ja mitä halusimme viedä mukanamme. Tässä kohtaa hankittiin vielä puuttuvia varusteita ja valmistauduttiin matkustamista varten, esimerkiksi passit ja muut tarvittavat todistukset laitettiin järjestykseen. Tapaamisissa ryhmä jaettiin osiin ja jokainen pienryhmä suunnitteli oman ohjelman tai työpajan, joka perille päästyä pidettäisiin paikallisille.

Yksi ennakkotapaamisten keskeisimmistä aiheista oli tavoitteet. Erasmus+ -vaihdon tavoitteina on uusien taitojen oppiminen, itseilmaisun keinoin vaikuttaminen ja kansainvälisen tietoisuuden kerryttäminen heikommassa asemassa olevien nuorten oikeuksista ja mahdollisuuksista, kulttuurin tuntemus, kansainvälisyyskokemus ja toimintakyvyn vahvistaminen kotimaassa. Myös kokemustiedon jakaminen, rohkeuden, oman arvotunnon ja itsevarmuuden lisääminen ovat tärkeässä roolissa. Näiden lisäksi rakensimme myös omia tavoitteita, joita haluttiin reissun aikana saavuttaa.

Matka kohteeseen ja tutustumista paikallisiin

Reissu alkoi raikkaasti kello 06.30 lennolla. Tästä seurasi pitkät 12 tuntia matkustusta. Lento oli monelle elämän ensimmäinen, ja lähtöselvitys sujui hyvin jännityksestä huolimatta. Vaikka herätys oli aikainen, palkitsi se myöhemmin koneessa, kun puolessa välissä lentoa saimme seurata auringonnousua koneen pienistä ikkunoista. Pian Ranska häämöttikin jo ikkunasta, ja laskeuduimme Pariisiin.

Lentokentällä seikkailimme etsimään junaa ja pidimme taukoja, ensimmäiset kävivät jo testaamassa ranskalaiset kahvilat ja leivokset. Junamatka Pariisista Rennesiin oli pitkä, ryhmä oli levittäytynyt eri vaunuihin ja juna oli täynnä. Tästäkin selvittiin hyvin. Junamatkan aikana maisemat, oudot puut ja eläimet viihdyttivät pitkälle, ehdimme pelata pelejä ja levätäkin hyvin. Kun vihdoin saavuimme Rennesiin, oli vielä pieni siivu matkaa jäljellä. Ranskan-kontaktimme Zak odotti meitä autolla Rennesissä, josta osa jatkoi matkaa autolla ja osa päätyi vielä hetken odottelemaan junaa Redoniin. Matkustuspäivä oli rankka, mutta hyvästä porukasta sai voimaa!

Redonissa majoituimme paikallisessa majatalossa, jossa oli monta isoa asuntoa keittiöineen ja yhteinen takapiha, jossa monet aamut avattiin yhdessä ennen päivän käynnistämistä. Keskeinen sijainti oli mukava, keskustaan pääsi nopeasti.

Vaihdon aikana tutustuimme paikallisiin nuoriin aikuisiin ja Redonin kylään. Redonissa tukikohtanamme toimi Le Parallele, joka oli paikallisten nuorten aikuisten olohuone. Siellä oli taidetta, tekemistä, hengailua, ruuan tekemistä ja tutustumista. Paikalliset esittelivät Redonia, joka oli kaunis pieni jokikylä, jolla on paljon purjehdushistoriaa ja kaunista arkkitehtuuria. Paikalliset olivat todella mukavia, ja oli upea päästä tutustumaan ranskalaisiin sekä maalaismaisemaan, jossa ei paljoa ulkomaalaisia turisteja käy; tämä näkyi siinä että yhteistä kieltä ei monessakaan paikkaa ollut. Kaupankäynti kuitenkin sujui hyvin kaikilta ja moni pääsi treenaamaan ranskan alkeita.

Herkkujen maistelua ja puuhastelua

Ranskalaiset veivät matkaajat melontaretkelle

Molempien maiden osallistujat suunnittelivat toisilleen tekemistä ja ohjelmaa, kuten pajoja, taidetta ja melontaa. Paikalliset pääsivät tutustumaan suomalaisiin herkkuihin ja suomalaiseen kulttuuriin pelien ja maistelun merkeissä. Ranskan ryhmä vei meidät kajakoimaan upean joen äärelle ja valmisti meille niin suolaisia kuin makeitakin ranskalaisia ruokia. Molemmat ryhmät olivat suunnitelleet taidepajoja: maalaamista, piirtämistä, musiikkia, savitöitä ja zine-lehden tekoa. Yhtenä päivänä jiippiläiset järjestivät ohjelmaa lähimetsässä, jossa leikimme suomalaisia pihaleikkejä ja harjoittelimme retkeilytaitoja. Moni yllättyi tulustenkäyttötaidoistaan ja viihtyi metsässä puuhastellen. Tekemistä oli paljon ja pajoista löytyi jokaiselle jotain kivaa ja kiinnostavaa.

Seikkailua ja musiikkia ennen kotiinlähtöä

Reissun viimeisinä päivinä osa porukasta lähti tutustumaan viereiseen Bretagnen pääkaupunkiin Rennesiin ja osa jäi tutustumaan vielä tarkemmin Redoniin. Rennes oli kaunis ja vilkas sekä historiallisesti näyttävä kaupunki. Oli kahviloita ja ravintoloita, upea kirkko ja pieniä kauppoja. Redonissa sen sijaan käytiin tutustumassa vanhaan teollisuusalueeseen, johon on rakennettu kulttuurikeskittymä, josta löytyy taidetta, vapaaehtoistoimintaa ja yhteisöllistä toimintaa. Ja mikä parasta, eläimiä, tarkemmin ottaen lehmiä, joita näkyi muuten joka paikassa, kun maalaismaisemissa oltiin.

Viimeisenä päivänä Le Parallelessa järjestettiin Open Mic -ilta, johon saapui paljon väkeä, myös sellaisia, joita ei oltu vielä retken aikana tavattu. Kaikki saivat osallistua omalla valinnaisella esityksellä, osa luki runoja ja monet lauloivat tai soittivat soittimia. Myös jiippiläiset innostuivat esiintymään, ja oli mukava nähdä, miten kaikki heittäytyivät mukaan esiintymään ja kannustamaan. Ilta oli pitkä ja hauska, osa palasi vasta myöhään takaisin asunnolle valmistautumaan aikaiseen aamuun ja viimeiseen pitkään rutistukseen, paluumatkaan.

Viimeistä vietiin, kun aamulla siivouksen ja pakkauksen jälkeen lähdimme takaisin kohti Suomea. Paluumatka ei paljoa eronnut tulomatkasta, mutta ryhmä alkoi jo olemaan väsynyt ja ilmassa huomasi jo pientä koti-ikävää, mikä oli ymmärrettävää. Junamatka menikin lähinnä levätessä ja evästellessä. Lentokentällä kävimme vielä ravintolassa palkkioksi onnistuneesta reissusta. Matkan kruunasi lento kotiin, kun henkilökunta lentokoneessa oli todella mukava ja kasvatti hyvää tunnelmaa. Perille päästyä eräs onnekas jiippiläinen pääsi vielä tutustumaan koneen ohjaamoon. Kaikki selvisivät hyvin takaisin Suomeen ja kotia kohti, paitsi yksi eksynyt matkalaukku, joka seuraavana päivänä jo saapui onnellisesti perille.

Pöydän äärellä nuoret aikuiset kirjoittavat papereihin ajatuksia ja keskustelevat. Aurinko paistaa ja ihmiset näyttävät iloisilta.
Yhteisissä workshopeissa käsiteltiin mielenterveyttä, luontoa ja kulttuureita.

Jälkimainingit

Seikkailun jälkeen, kun hetken oli ehditty lepäillä ja palautua, oli vielä yksi tapaaminen reissuun liittyen. Jälkitapaamisessa käytiin läpi reissua, miten siellä selviydyttiin ja mitä jäi käteen. Osaamisen kartoittamiseksi täytettiin Youth Pass -todistukset, joiden avulla kerrattiin tavoitteet ja kuinka ne onnistuivat jokaisen omalla kohdalla. Moni esimerkiksi kartutti osaamistaan kommunikoimalla vieraalla kielellä tai opettelemalla sitä, tutustui kulttuuriin ja eroavaisuuksiin verrattuna suomeen, oppi paremmin itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja.

Levon jälkeen kaikilla oli hyvä fiilis reissusta. Kohtaamiset, nähtävyydet ja tapahtumat olivat päällimmäisenä mielessä monella, ja haastavimmatkin hetket olivat jo pelkkä hyvä muisto tässä kohtaa. Opimme että joustavuus ja positiivinen fiilis auttaa selviytymään pitkälle. Ohjaajien apu ja työ oli myös todella tärkeässä osassa onnistuneeseen reissuun. Loppujen lopuksi reissu meni erittäin hyvin ja kaikille jäi Ranskasta hyvä fiilis.

Tästä on hyvä jatkaa vastavuoroisesti Ranskan ryhmän Helsinki-vierailuun, jonka suunnittelu on jo käynnissä ja lentoja varaillaan parhaillaan!