Millainen on asumisneuvojan tyypillinen päivä? Asumisneuvojamme Päivi Yli-Koski kertoo. Työhön mahtuu elämäntilanteiden muutoksia, vuokravelkojen selvittelyä ja naapurisovun etsimistä.

Kun aamulla avaan tietokoneeni, en tiedä mihin työpäivä minut vie. Työviikot muodostuvat ennalta sovittujen tapaamisten ympärille, mutta puhelimen ja sähköpostin kautta vastaan tulee koko ihmisen elämänkaari. Työ on iloista ja välillä surullista, mutta yhteneväistä siinä on toivo. Toivon luominen on työni kantava teema. 

Sähköpostiin tulee tasaisesti koko päivän yhteydenottoja asukkailta. Usein heillä on jonkinlainen muutos elämäntilanteessa, joka vaikuttaa vuokranmaksuun. Saman päivän aikana ehdin vastaamaan niin opiskelijalle, yrittäjälle kuin sairaalaan joutuneen ikäihmisen omaiselle.  

Muistutan, että asumistuen voi ohjata menemään Kelasta suoraan vuokranantajalle.

Pian puhelin taas soi. Soittaja kertoo jäävänsä äitiysvapaalle, jonka vuoksi hänen Kelan myöntämiin etuuksiinsa tulee muutoksia. Kyselen tarkemmin eri etuuksista ja maksupäivistä saadakseni mahdollisimman laajan kokonaiskuvan asukkaan tuloista. Näin voimme yhdessä asukkaan kanssa miettiä, mistä etuudesta hän saa maksettua vuokraa minkäkin verran, jotta koko vuokra tulee hoidettua.

Asukkaamme on huojentunut kuullessaan, että vuokranantaja ymmärtää hänen tilanteensa. Muistutan myös, että asumistuen voi ohjata menemään Kelasta suoraan vuokranantajalle. Tämä turvaa asumista. 

Tukitahojen kanssa pohditaan keinoja asumisen onnistumiseen

Muistutus kilisee tietokoneen alanurkassa, vartin päästä alkaa palaveri yhteistyötahon kanssa.  

Tapaamisessa keskustelemme siitä, miten saamme asukkaan asumisen onnistumaan yhteistyössä tukitahon kanssa. Vuokranantajan edustajana minun on tärkeää tuoda esille, minkälaista yhteistyötä meidän tulee tehdä voidaksemme tarjota asunnon heillejoiden on vaikeaa saada asunto yleisiltä vuokramarkkinoilta. Yhteistyötaho antaa arvokasta tietoa siitä, mitä mahdollisuuksia asumisen tukemiseen on. 

Yhteinen tavoitteemme on aina se, että hakija saa asunnon ja tarvittavan tuen voidakseen tehdä itselleen paikasta kodin. 

Asumisneuvoja tarttuu vuokravelkoihin

Palaverin jälkeen laitan sähköpostia toiselle asukkaalle hänen huolestuttavasti kasvaneesta vuokravelastaan 

Työskentelemme kuukausikellon mukaisesti ja seulomme asukkaiden velkatilanteita sovituissa kohdissa. Näin löydämme heidät, joiden asumisen tilanne on huolestuttava ja voimme olla heihin yhteydessä selvittelyä varten. Kuukausittain maksettava vuokra on iso summa rahaa, joten jos siitä jättää osankin maksamatta, velka nousee nopeasti. 

Ohjeistan asukasta eri vaihtoehdoista ja pyydän häntä olemaan yhteydessä vuokravalvontaan tai minuun.  

Oikeanlaisen asunnon löytyminen ilahduttaa

Käyn läpi muutaman tukitaholta tulleen puollon ja liitän ne asuntohakemuksiin. Erityisesti yhden hakijan tapaus jää mieleeni, sillä pian vapautuva asunto voisi sopia hänen elämäntilanteeseensa.  

Asumisneuvojana etsin asuntoon sopivaa asukasta ja välillä on hienoa huomata, miten vuokra-asuntomme on juuri sellainen, millaista hakija kuvailee tarvitsevansa. Kirjaan nimen ylös mahdollista hakijahaastattelua varten. Nyt pitänee vielä hetki odotella asunnon vapautumista ja mahdollisen remonttisuunnitelman vaikutusta uuden vuokrasopimuksen aloituskohtaan. 

Sovitellen kohti sujuvampaa naapurieloa

Puhelin soi jälleen, tällä kertaa jo ruudussa näkyy tuttu soittaja. Isännöitsijä kertoo asukkaiden välisestä konfliktista, joka huonontaa koko talon ilmapiiriä. Keskustelemme tilanteesta ja siitä, miten voimme asiaa hoitaa.  

Vuokranantajaa sitoo asuinhuoneenvuokralaki ja Y-Säätiön arvot, joten huomautuksia, varoituksia ja mahdollisia häätöjä pohditaan tarkkaan. Tässäkin tapauksessa tulemme isännöitsijän kanssa siihen tulokseen, että etenemme sovittelumenetelmän keinoin.  

Näin jokaisella asukkaalla on aika ja paikka kertoa ajatuksistaan. Kaikki tulevat kohdatuiksi. 

Huomautuksia, varoituksia ja mahdollisia häätöjä pohditaan tarkkaan.

Työpäivä on loppumassa, mutta tekemättömiä töitä riittää. Kirjaan kaikki sähköpostit ja sovitut maksusuunnitelmat asukastietojärjestelmäämme. 

Tämänkin päivän aikana puhelimen ja sähköpostin kautta on tullut tilanteita, joita on edistettävä mahdollisimman nopeasti. Asumisneuvojat vastaavat kaikkiin yhteydenottoihin, mutta välillä priorisointia on tehtävä. Varmaa on, että asukkaiden kysymykset tulevat vastatuiksi ja huolet kuunnelluiksi.  

Asumisneuvojana yritän aina löytää vielä yhden keinon ja vaihtoehdon saada asukkaan asiaa eteenpäinKaikki on selvitettävissä, sillä toivoa on niin kauan kuin on elämää.  

Asumisneuvojamme auttavat. Lue lisää Y-Säätiön asumisneuvonnasta.

 

 

Mitä ajattelit jutusta?