Väkivaltaa kotona – voitteko auttaa?

”Hello, is this Monika-Naiset, could you help my friend in Finland? Her husband is really violent, she would quickly need a place to escape”, miehen ääni rätisevän langan toisessa päässä on hätääntynyt. Soitto tulee ulkomailta. Vaihdetaan tietoja, sovitaan, että Voimavarakeskuksen kriisityöntekijä ottaa asian hoitaakseen. ”Thank you. I am lucky to find this number. She really needs your help, she is totally alone there.”

Tapaus yhteydenotosta Monika-Naiset liittoon on kuvaava, vaikkei tyypillisin. Ystävä pyytää apua Suomessa asuvan henkilön puolesta, soitto tai sähköposti tulee ulkomailta, tieto palvelusta on saatu internetistä. Auttamistyömme ympäristö on globaali ja yhä useammin sähköinen.

Yleensä avunpyyntö tulee kuitenkin Suomesta. Soittaja voi olla esimerkiksi viranomainen, joka ohjaa asiakkaansa palveluumme tai huolestunut naapuri, opettaja tai nainen itse. Voimavarakeskus Monikassa on vuodessa asiakkaina keskimäärin 600-700 maahanmuuttajataustaista naista. Joku tulee vastaanotolle kerran, toinen käy tukikeskustelussa ja vertaisryhmässä vuosia. Kriisityöntekijöiden lisäksi asiakkaan tukena ovat koulutetut vapaaehtoiset tukihenkilöt.

Jos kotona tapahtuvaan väkivaltaan tai sen uhkaan ei löydy ratkaisua, on sieltä lähdettävä. Vieraassa maassa vailla ystävien, sukulaisten ja naapurien verkostoja asuvalle maahanmuuttajanaiselle ainoa pakopaikka voi olla turvakoti. Tänäkin vuonna turvakotimme Monan 10 perhepaikkaa ovat olleet lähes koko ajan täynnä. Viime vuoden aikana turvakodissa asui yhteensä 83 naista ja 74 lasta, keskimääräinen asumisaika siellä oli 2 kuukautta. Turvallisuussyistä turvakodin osoite ei ole julkinen. Salainen olinpaikka tuo turvaa hengenvaarassa oleville naisille. Yhteistyö viranomaisten kanssa on tiivistä.

Osa asiakkaista siirtyy turvakotijakson jälkeen tukiasuntoon. Viime vuoden aikana tuetun asumisen palvelussamme oli 24 naista ja heidän 12 lastaan. Monille heistä se on ensimmäinen oma koti – vaikkei pysyvä, mutta sellainen turvapesä, josta käsin kotoutuminen Suomeen voi paremmin lähteä liikkeelle. Tukitoimia räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan yhdessä moniammatillisen verkoston kanssa.

Kun hätä kotona tai lähipiirissä on suuri, on avun oltava mahdollisimman lähellä. Ja jos se ei fyysisesti ole, voi puhelinsoittokin auttaa. Auttavaan puhelimeemme tuli viime vuonna yhteensä 1787 soittoa. Suurin osa soitoista tuli päiväsaikaan, osa yöllä. Puhelimeen voi soittaa nimettömänä ja mahdollisuuksien mukaan neuvontaa ja ohjausta annetaan useammalla eri kielellä. Tänä vuonna puhelimeen on vastattu suomen, ruotsin ja englannin lisäksi venäjäksi, espanjaksi, ranskaksi ja arabiaksi. Laaja kieliosaaminen on ehdoton edellytys ympäri maailmaa tulevan asiakaskunnan auttamiseksi.
Palaan mielessäni aamuiseen puhelinsoittoon ulkomailta. Saan kriisityöntekijältä huojentavan tiedon: apua hakenut nainen pääsi turvaan.

Jenni Tuominen
Toiminnanjohtaja
Monika-Naiset liitto ry

 

Mitä ajattelit jutusta?