Selvitys: asunnottomien palveluissa paljon kehitettävää 16.6.2025Uutinen Asunnottomien palvelut eivät kykene vastaamaan asunnottomuutta kokevien henkilöiden tarpeisiin Asunnottomien palvelut hyvinvointialueilla -selvityksen mukaan. Y-Säätiön koordinoima Asunto ensin Verkostokehittäjät haastatteli selvitystä varten kokemusasiantuntijoita palveluiden saavutettavuudesta, kohtaamisen laadusta ja tuen riittävyydestä tilanteissa, joissa avun tarve oli suuri. Selvityksessä tunnistettiin kehityskohteita palveluissa sekä esitettiin suosituksia palveluiden kehittämiselle. Asunnottomien palvelut hyvinvointialueilla -selvitykseen haastateltiin asunnottomuutta kokeneita henkilöitä, joilla oli henkilökohtaista kokemusta asunnottomien palveluista. Selvityksen tehnyt vastaava koordinaattori Maria Degerman avaa työn taustaa: Yhtenä Verkostokehittäjien keskeisenä tavoitteena on varmistaa, että asunnottomuutta kokeneet ihmiset saavat yhdenvertaisesti laadukkaita palveluja, missä päin Suomea tahansa. Keväällä 2023 kartoitettiin hyvinvointialueiden näkemyksiä asunnottomien palveluista. Keväällä 2025 katse käännettiin palveluiden käyttäjiin – asunnottomuutta kokeneisiin ihmisiin ja heidän kokemuksiinsa. Palveluiden heikot kohdat Selvityksessä tunnistettiin sekä onnistumisia että heikkouksia palvelujärjestelmässä. Kun palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin, he kokevat saavansa tarkoituksenmukaista tukea ja tulevansa kohdatusti arvokkaaksi. Kunnioittavalla ja aidosti kuuntelevalla kohtaamisella on suuri merkitys kokemukselle palveluista. Palveluiden saavutettavuus tunnistettiin selvityksessä puutteelliseksi. Kokemusasiantuntijat kertoivat, että tietoa palveluista on vaikea löytää esimerkiksi hyvinvointialueiden verkkosivuilta. Pienemmillä paikkakunnilla palveluihin pääsyä haastoi niiden pitkät etäisyydet ja heikko saavutettavuus julkisella liikenteellä. Apua joudutaan odottamaan liian pitkään, eikä tukea ollut tarjolla silloin, kun sitä tarvitaan. Monet tarjolla olevista palveluista on suunnattu ensisijaisesti päihteitä käyttäville, minkä vuoksi muut asunnottomat kokevat usein jäävänsä palvelujärjestelmän ulkopuolelle. Tilapäiset majoitusratkaisut koetaan turvattomiksi ja epäinhimillisiksi ympäristöiksi. Yksityisyys ja henkilökohtainen tila ovat keskeisiä arvokkaan kohtelun elementtejä sekä edellytyksiä omien asioiden hoitamiselle ja elämänhallinnan palautumiselle. Moni asunnottomaksi joutunut oli jäänyt vailla tukea kriisitilanteessa, vaikka avun tarve oli ilmeinen. Ennaltaehkäisevällä tuella ja nopealla reagoinnilla voitaisiin ennaltaehkäistä asunnottomaksi päätymistä. Kohti vaikuttavampia palveluita Asunnottomien palveluiden käyttäjien kokemuksien kautta esiin tulleisiin ongelmakohtiin esitetään selvityksessä joukko suosituksia. Palveluiden heikko saavutettavuus on yksi selvityksen keskeisistä havainnoista, mikä näkyy myös suosituksissa. Hyvinvointialueiden verkkosivuilla tulisi kertoa selkeämmin asunnottomille suunnatuista palveluista. Palvelut on tärkeää nimetä ymmärrettävästi, jotta tieto niistä on helposti löydettävissä. Asunnottomille tulisi perustaa matalan kynnyksen neuvontapalveluita tai kriisipisteitä, johon voi hakeutua kriisitilanteessa ilman ajanvarausta. Saavutettavuutta voi parantaa myös sosiaalityöntekijöiden osaamista vahvistamalla: kaikilla sosiaalityöntekijöillä tulee olla perustiedot, miten asunnotonta henkilöä voidaan auttaa ja mihin palveluihin ohjata. Suosituksissa huomioidaan myös palvelutarjonnan laajentaminen ja palveluiden kehittäminen. Palveluiden tarjonnassa on tärkeää huomioida, että asunnottomuus koskettaa erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Palvelut eivät voi olla suunniteltu vain paljon päihteitä käyttäville, eikä kaikkia asunnottomia voi suunnata samoihin palveluihin. Mikäli tilapäismajoitusta joudutaan järjestämään, tulisi siellä olla mahdollisuus omaan tilaan ja rauhaan sekä varmistaa, että tuki- ja ohjauspalveluita on tarjolla. Asiakkaat tulee kohdata kunnioittavasti ja inhimilliseen vuorovaikutukseen tulee panostaa kaikissa palveluissa. Asunnottomien palvelut hyvinvointialueilla -selvityksen havaintoja hyödynnetään Asunto ensin Verkostokehittäjien toiminnassa: ”Halusimme nostaa esiin kokemusasiantuntijoiden kokemuksia ja varmistaa, että heidän äänensä vaikuttaa tulevaisuuden palveluihin. Kun kuuntelemme heitä, joille palvelut on tarkoitettu, voimme yhdessä rakentaa toimivampaa, oikeudenmukaisempaa ja vaikuttavampaa asunnottomuustyötä”, kertoo Degerman. Asunto ensin Verkostokehittäjät koordinoi valtakunnallisesti asunnottomuustyön verkostoja, tukee hyvinvointialueita asunnottomuuden vähentämisessä sekä järjestää maksuttomia, kaikille avoimia koulutuksia. Lisäksi se kokoaa ja jakaa ajankohtaista tietoa asunnottomuudesta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Tutustu selvitykseen Asunnottomien palvelut hyvinvointialueilla Asunnottomien palveluja kartoitettiin Asunto ensin Verkostokehittäjien toimesta keväällä 2023. Tietoja tuohon selvitykseen kerättiin hyvinvointialueilta ja siellä erityisesti niiltä… 16.6.2025Selvitys Asunto ensin Verkostokehittäjät Asunto ensin Verkostokehittäjien tavoitteena on Asunto ensin -mallin levittäminen ja juurruttaminen sekä asunnottomuustyön kehittäminen. Verkostokehittäjät kouluttavat työntekijöitä, kehittävät asumissosiaalista työtä ja rakentavat yhteistyötä asunnottomuuden poistamiseksi. Tutustu verkostokehittäjien toimintaan