Koti, yhteisö ja toimiva yhteistyö – Niemikotisäätiön Siltakylässä rakennetaan arkea yhdessä

  • 23.6.2026
  • Uutinen

Niemikotisäätiön Siltakylän asumisyksikkö toimii Y-Säätiön kiinteistössä Helsingin Siltamäessä. Yhteisöllistä asumista tarjoavassa yksikössä arki rakentuu yksilöllisen tuen, yhteisöllisyyden ja toimivan yhteistyön varaan. Ympäristöllä ja hyvällä yhteistyöllä on suuri merkitys sekä asukkaiden hyvinvointiin että työn sujuvuuteen.

Valoisassa yhteistilassa käy päivän aikana tasainen virta asukkaita. Joku pysähtyy juttelemaan ohjaajan kanssa, toinen istahtaa hetkeksi kahvikupin ääreen. Tunnelma on rauhallinen ja kodinomainen.

Niemikotisäätiön Siltakylän asumisyksikkö on toiminut Y-Säätiön omistamassa kiinteistössä hieman yli kaksi vuotta. Vastaava ohjaaja Tiina Rauhalan mukaan tilat ovat tukeneet toimintaa monella tavalla ja mahdollistaneet yhteisöllisen arjen rakentamisen uudella tavalla.

“Tämä ympäristö tekee tästä paikasta aivan erityisen. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden, kohtaamiset ja rauhallisen arjen aivan eri tavalla. Asukkaat ovat kiitelleet erityisesti asuntoja, yhteisiä tiloja ja sitä, että täällä on turvallinen ja avoin tunnelma”, kertoo Rauhala.

Siltakylässä asuu 31 asukasta, joilla jokaisella on oma koti ja yksilöllinen tuen tarve. Yksikössä tarjotaan yhteisöllistä asumista, jossa tuetaan arjen hallintaa ja kannustetaan osallistumaan yhteiseen toimintaan omien voimavarojen mukaan.

Niemikotisäätiön toiminnan lähtökohtana on toipumisorientaatio, jossa keskeisellä sijalla ovat palveluidenkäyttäjien oma päätöksenteko, kokemukset, tavoitteet ja toiveet. Toipumista tukee yhteisö, jossa jokaisen jäsenen panos on merkityksellinen. Tavoitteena on toimintakyvyn, itsetunnon ja osallisuuden vahvistaminen sekä parempi selviytyminen arjessa ja yhteiskunnassa.

Kuva otettu Niemikotisäätiön tiloista.

Yhteisöllisyys näkyy arjessa

Siltakylän arjessa yhteisöllisyys näkyy monin tavoin. Talossa järjestetään yhteisökokouksia, retkiä, liikuntaryhmiä ja erilaisia tapahtumia vuodenkierron mukaan. Osallistuminen on vapaaehtoista, mutta yhteiseen tekemiseen kannustetaan aktiivisesti.

Yhteisissä tiloissa järjestetään esimerkiksi liikuntahetkiä, leivontaa ja yhteisiä elokuvailtoja. Tilojen toimivuus on mahdollistanut myös uudenlaisen toiminnan kehittämisen, ja yhteiset tilat tukevat luontevaa yhdessäoloa päivän aikana.

Tärkeä osa työtä on asukkaiden omien vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen. Yksikössä halutaan tarjota turvallinen ympäristö, jossa jokainen voi rakentaa oman näköistä arkea ja löytää mielekästä tekemistä omien voimavarojensa mukaan.

“Ketään ei pakoteta mihinkään, mutta täällä kannustetaan hirveästi. Monelle jo se, että lähtee mukaan kävelylle tai yhteiseen kahvihetkeen, voi olla iso askel”, sanoo Rauhala.

Sujuva yhteistyö tukee asumisen onnistumista

Siltakylän toimintaa tehdään tiiviissä yhteistyössä Y-Säätiön kanssa. Rauhala kuvailee yhteistyötä mutkattomaksi ja helposti lähestyttäväksi.

Yhteistyön sujuvuus näkyy arjessa konkreettisesti, sillä kun yhteydenpito toimii, asioita ratkaistaan nopeasti ja yhteistyötä tehdään matalalla kynnyksellä. Hyvin toimiva yhteistyö helpottaa sekä henkilökunnan työtä että asukkaiden arkea.

“Yhteistyö Y-Säätiön kanssa on ollut erinomaista. Asiat hoituvat nopeasti, ihmiset tuntevat toisensa ja yhteydenpito on mutkatonta. Se helpottaa meidän arkeamme todella paljon”, Rauhala painottaa.

Siltakylän tiloja hyödynnetään myös laajemmin Niemikotisäätiön toiminnassa esimerkiksi kokouksiin ja yhteisiin tapahtumiin. Rauhalan mukaan hyvin suunnitellulla ympäristöllä on suuri merkitys sekä asukkaille että työntekijöille.

Kuvassa puu.